Idag startade gruppen med barn som är födda -10 sitt Sagotema som bla ska handla om "Dom tre bockarna Bruse", det blev både bockar och troll av degen, som nu ska få torka för att sedan målas! Temat ska sedan utvecklas genom barnens intresse och fantasi, detta hoppas vi pedagoger ska leda till många fantastiska sagor=) Genom att låta barnen skapa, forma och konstruera med hjälp av olika uttrycksformer främjas barnens utveckling och lärande (Lpfö 98/10).
Today started the group with children born -10's Fairytale Theme that should be about "The three goats Gruff", it was both goats and trolls of the dough, which will dry and then painted! The theme will then be developed by children's interest and imagination, this we hope educators will lead to many wonderful stories =) By letting the kids create, shape, and design by using various forms of expression promotes children's development and learning (Lpfö 98/10).
Våra blivande 5-6 åringar hade sin utedag, där dom fick träffa på en annan sorts lera=) Vi pratade om att när snön smälter blir jorden blöt och detta i sin tur blir som lera! Barnens fantasi flödade fritt, leran var lava som hade uppstått efter vulkanens utbrott, slime som man inte fick nudda och halkiga berg som var svåra att bestiga! Barnen fann is som var helt genomskinlig, vi pratade tillsammans kring detta fenomen om vad det berodde på att den var som glas. En del av barnen tyckte det var ett självklart svar, is är vatten och vatten är ju genomskinligt! Isen kunde också vara fylld av diamanter, så det var därför den glänste så fint=) Vår verksamhet ska utgå från läroplanen för förskolan och i den står det att förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Leken är viktig för barnens utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem (Lpfö 98/10).
Our prospective 5-6 year oldswere out today, they met a different kind of clay =) We talked about that when the snow melts, the soil soaked and this becomes like clay! The Children's imagination flowed freely, the clay was lava that had arisen after the volcano's eruption, slime that you were not allowed to touch and slippery rock that were hard to climb! The children found some ice that was completely transparent, we talked together about this phenomenon of what it was because it was like glass. Some of the kids thought it was an obvious answer, ice is water and water's translucent! The ice could also be filled with diamonds, so that's why it shone so nice =)
Our focus on the pre-school curriculum and in the states that preschool should provide children with a safe environment that simultaneously challenges and encourages play and activity. Play is important for children's development and learning. Conscious use of play to promote each child's development and learning will characterize the activities in kindergartens. Play and enjoyment in learning various forms stimulates the imagination, empathy, communication, and capacity for symbolic thinking and the ability to collaborate and solve problems (Lpfö 98/10).



Kommentera