Mastarna (4-åringarna) har idag gått på promenad och fått utforska sin närmiljö. Under promenaden samtalade vi tillsammans om hur man ska bete sig när man är ute och går bland bilar och cyklar. Alla var överens om att man inte fick leka eller springa där det fanns bilar, för då kunde man bli påkörd och skada sig. Att hålla sig på trottoaren är en god ide! Barnen hälsade även på en närliggande förskola som har vattnet precis intill sig som granne. Det började att spekuleras om vad/vilka som bodde i vattnet och vad dom gjorde där. Kanske fanns det fåglar som gick på ett "dagis" i vattnet. Fiskar som bets om i tårna om man ville bada där. Ideerna var många! Prata gärna lite om vad vi skriver här på bloggen tilsammans med era barn där hemma, dom har många smarta och tänkvärda saker att komma med=) Barnen skall få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Förskolan skall vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens. Barnet skall också ha möjlighet att enskilt fördjupa sig i en fråga och söka svar och lösningar (lpfö98/10).
Mastarna were (4 year olds) today on a walk were they got to explore their environment. During the walk we talked together about how to behave when you are out walking among cars and bikes. Everyone agreed that you could not play or run where there were cars, because then you could get hit and hurt. To stay on the sidewalk is a good idea! The childrenvisitedeven at a nearby pree-school that has the water right next to that neighbor. They began to speculate about what / who lived in the water and what they did there. Maybe there were birds who went on a "kindergarten" in the water. Fish that bite your toes if you wanted to swim there. The ideas were many! Please talk a bit about what we write on this blog to interact with your children at home, they have many intelligent and thoughtful things to come up with =) Children should have opportunities to develop their ability to observe and reflect. Preschool should be a living social and cultural environment that stimulates children to take the initiative and developing their social and communication skills. The child will also have the opportunity to explore in a question and seek answers and solutions (Lpfö98 / 10).